Education towards values in the teaching of John Paul II

Authors

Keywords:

values, John Paul II

Abstract

In numerous encyclicals, letters, homilies and speeches, Pope John Paul II particularly stressed the importance of "human dignity" and spoke of the "integral vision of man" as the one and only being. He emphasized that everyone is a concrete, historical human person, who belongs to a variety of communities: family, business, society, nation and the international community. To educate means to support the development of the human potential, and this can be achieved only by educators richin their own humanity. The example to followmay be John Paul II, whose special pedagogy is revealed in his life and teachings.

References

Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Godność, wolność, odpowiedzialność, tolerancja, t. I, Lublin-Kielce 2003.

Cichoń W., Aksjologiczne podstawy teorii wychowania, Kraków 1980.

Człowieka portret własny, w: Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła teologii ciała, Lublin 1981.

Gratissimam sane. List do rodzin z okazji Roku Rodziny, w: Wybór listów Ojca Świętego Jana Pawła II, red. P. Słabek, J. Jękot, Kraków 1997.

Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy świętej odprawianej na Błoniach, Kraków, 10 VI 1979, w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny, Kraków 1999.

Jan Paweł II, Homilia wygłoszona w czasie Mszy świętej inaugurującej pontyfikat, Watykan, 22 X 1978.

Jan Paweł II, List apostolski Ojca Świętego Jana Pawła II do młodych całego świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Rzym 1985, nr 7.

Jan Paweł II, Orędzie na IX i X Światowy Dzień Młodzieży, nr 2.

Jan Paweł II, Przyszłość człowieka to sam człowiek. Homilia,Monte Sameiro, 15 V 1982.

Jan Paweł II, Przyszłość człowieka zależy od kultury. Przemówienie wygłoszone 2 czerwca 1980 r. w UNESCO, „Więź” 1980, nr 7-8.

Jan Paweł II, W dziele kultury Bóg zawarł przymierze z człowiekiem. Przemówienie do świata kultury, Rio de Janeiro, 1 VII 1980, w: Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, red. M. Radwan, S. Wylążek, T. Gorzkula, Rzym-Lublin 1988.

Jan Paweł II, Wychowanie młodego pokolenia zadaniem wszystkich. 3 VII 2004 – Do uczestników europejskiego sympozjum na temat: «Wyzwania edukacji», http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/edukacja_03072004.html.

Kaszowski M., Odpowiedzialność za wychowanie dzieci, http://www.teologia.pl/m_k/zag06-7f.html.

Kołek B., Spałek A., Samowychowanie w ujęciu Jana Pawła II drogą wprowadzania w świat wartości, w: Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, red. K. Chałas, t. III. Solidarność, mądrość, wspólnota, wierność, młodość, Kielce 2006.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.

Maj A., Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania ku wartościom, w: Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, red. K. Chałas, t. III. Solidarność, mądrość, wspólnota, wierność, młodość, Kielce 2006.

Matulka Z., Wychowanie do wolności jako podstawowy problem pedagogiczny, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, red. T. Kukołowicz, M. Nowak, Lublin 1997,

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Rynio A., Wychowanie w ujęciu Jana Pawła II – wybrane zagadnienia teoretyczne, w: Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II. Elementy teorii i praktyki, red. K. Chałas, t. III. Solidarność, mądrość, wspólnota, wierność, młodość, Kielce 2006.

Rynio A., Wychowawcza wizja Jana Pawła II źródłem nadziei dla współczesnych. Moralno-aksjologiczne wychowanie osoby, w:Edukacja wobec moralnych dylematów współczesności, red. F. Adamski i A.M. De Tchorzeski, Kraków 1999.

von Hildebrand D., Fundamentalne postawy moralne, w: Wobec wartości, Poznań 1984.

Published

2014-06-10

How to Cite

Łabendowicz, Stanisław. 2014. “Education towards Values in the Teaching of John Paul II”. The Journals of Catechetical Formation 54 (2):49-57. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/362.

Issue

Section

Psychological and pedagogical formation

Most read articles by the same author(s)

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>