Preparation of deaf and hard-of-hearing youth for the sacrament of Confirmation: the role of family, school and parish

Authors

  • Magdalena Bednarska The John Paul II Catholic University of Lublin

Keywords:

deaf, hard of hearing, Confirmation, model of preparation for Confirmation

Abstract

Confirmation is the sacrament of Christian initiation, which crowns many years of work and preparation aimed at helping young people to shape a mature faith. The process of preparation also applies to young people with special needs – deaf and hard of hearing youth. Currently adopted guidelines do not take into account the needs of this group of people with disabilities, which certainly affects the quality of activities they can engage with, compared to those conducted by the hearing youth. The role of the family, school and parish for this group of candidates is limited. There are many reasons for this state of affairs that have been addressed in the present paper. The article presents the preparation of hearing-impaired youth for accepting the sacrament of Confirmation and the role of the three most important environments through which preparation activities are carried out that help young people understand what Confirmation is and how to best prepare for this sacrament. The article shows examples and effects of such activities in the family, school and parish that could contribute to the introduction of a better model of preparation for the sacrament of Confirmation for the deaf and hard of hearing youth.

References

Baniak J., Desakralizacja obrzędów pierwszej Komunii świętej, „Poznańskie Studia Teologiczne” 18 (2005).

Domagała-Zyśk E., Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2013).

Krakowiak Cz., Przygotowanie do sakramentu bierzmowania. Aspekt pastoralno--liturgiczny, w: Wychowanie młodzieży w średnim wieku szkolnym. Część II – wychowanie religijne i katecheza, red. J. Stala (Tarnów: Biblos, 2007).

Krakowiak Cz., Udział rodziców w przygotowaniu do sakramentów inicjacji chrześcijańskiej, w: W poszukiwaniu katechezy rodziców. Studium teoretyczno-empiryczne. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, E. Osewska (Tarnów: Biblos, 2007), 175-176.

Krakowiak K., Dar języka (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2012).

Krakowiak K., Pedagogiczna typologia uszkodzeń słuchu, w: Przekraczanie barier w wychowaniu osób z uszkodzeniami słuchu, red. K. Krakowiak, A. Dziurda-Multan (Lublin: Wydawnictwo KUL, 2006).

Łabuda P., Rodzina – wspólnota życia i wychowania w Biblii, w: W poszukiwaniu katechezy rodziców. Studium teoretyczno-empiryczne. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, E. Osewska (Tarnów: Biblos, 2007).

Wskazania Konferencji Episkopatu Polski dotyczące przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania, http://episkopat.pl/wskazania-konferencji-episk-opatu-polski-dotyczace-przygotowania-do-przyjecia-sakramentu-bierzmowania/ (dostęp 21.02.2018).

Published

2018-06-10

How to Cite

Bednarska, Magdalena. 2018. “Preparation of Deaf and Hard-of-Hearing Youth for the Sacrament of Confirmation: The Role of Family, School and Parish”. The Journals of Catechetical Formation 70 (2):75-84. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/135.

Issue

Section

Didactic and methodical formation