Cognitive abilities of deaf and hard-of-hearing youth and the role of the word of God in their Catholic upbringing

Authors

  • Magdalena Bednarska The John Paul II Catholic University of Lublin

Keywords:

deaf, hard of hearing, God's word, Christian education, cognitive functioning

Abstract

The proclamation of the word of God is directed to all persons for whom Christian education is conducted. This group also includes deaf and hard of hearing youth. Christian upbringing takes place in three environments – family, school and pastoral center. Their task is to proclaim the word, but in the case of people who live with hearing impairment, it is important to consider their cognitive, intellectual and linguistic abilities as well. The article aims to discuss the cognitive abilities of deaf and hard of hearing youth, which should be taken into account in religious education. The word of God may pose some linguistic difficulties for them, but the role and power of its proclamation may remove any possible difficulties, because the word of God is alive.

References

Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Verbum Domini.

Białas M., Głusi-język-metafora. Rozumienie metaforycznego znaczenia wyrażeń językowych przez uczniów niesłyszących, (Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Akademii Świętokrzyskiej, 2007).

Czajkowska-Kisil M., Dwujęzyczne nauczanie Głuchych w Polsce, ,,Szkoła Specjalna”, Tom LXVII, nr 4 (256) 2006.

Dłubacz W., Pedagogika katolicka? Uwagi filozofa, w: „Pedagogika katolicka” 2007 nr 1.

Domagała – Zyśk E., Wielojęzyczni. Studenci niesłyszący i słabosłyszący w procesie uczenia się i nauczania języków obcych, (Lublin: KUL, 2013).

Dyrektorium ogólne o katechizacji.

Grzesiak I., Głusi jako mniejszość językowa posługująca się językiem migowym, w: Polska polityka komunikacyjno-językowa wobec wyzwań XXI wieku, red. S. Gajda, A. Markowski, J. Porayski-Pomsta (Warszawa: Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN, 2005).

Hajduk R., Ewangelia na forum świata, od apologetyki do marketingu narracyjnego, (Kraków: Homo Dei, 2013).

Kamiński R. (red.), Drożdż B. (red.), Duszpasterstwo specjalne, (Lublin: KUL, 1998).

Kiciński A., Katecheza osób z niepełnosprawnością intelektualną, (Lublin: KUL, 2007).

Korzon A., Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych, (Kraków: UP, 2001).

Krakowiak K., Dar języka, (Lublin: KUL, 2012).

Lechów W., Współpraca środowisk katechetycznych w wychowaniu religijnym osób z niepełnosprawnością intelektualną w nowych dokumentach programowych katechezy, „Colloquia Theologica Ottoniana” 1/2014.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, wyd.2 poszerzone, (Warszawa: Żak, 1998).

Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. VII, (Warszawa: Żak, 2003).

Półtorak K., Przepowiadanie słowa Bożego osobom niesłyszącym, w: Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, (Kielce: Jedność, 2003).

Rusiecki M., Podmiot aktywny w wychowaniu religijnym Kościoła katolickiego w Polsce w XVII-XIX wieku, w: Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, red. J. Michalski, A. Zakrzewska (Toruń: Adam Marszałek, 2010).

Sieroń R., Model wychowania chrześcijańskiego według Świętego Pawła Apostoła, (Lublin: KUL, 2008).

Sławiński H., Znaczenie przepowiadania słowa Bożego w liturgii dla budowania wiary katechizowanych, ,,Polonia Sacra” 2017, nr 3.

Stachyra J., Zdolności poznawcze i możliwości umysłowe uczniów z uszkodzonym słuchem, (Lublin: UMCS, 2001).

Szczepankowski B., Język migany w szkole, (Warszawa: WSiP, 2004).

Święte Starego i Nowego Testamentu, wydanie trzecie poprawione, Poznań – Warszawa 1980.

Published

2018-09-10

How to Cite

Bednarska, Magdalena. 2018. “Cognitive Abilities of Deaf and Hard-of-Hearing Youth and the Role of the Word of God in Their Catholic Upbringing”. The Journals of Catechetical Formation 71 (3):70-80. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/108.