Motywy religijne jako komponenty rzeczywistości negatywnej. Profanacja czy nadinterpretacja? Analiza zjawiska na wybranych przykładach literatury najnowszej

Autor

  • Grzegorz Głąb Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
  • Krzysztof Napora

Słowa kluczowe:

Motywy religijne, Profanacja, nadinterpretacja

Abstrakt

W powieściach Andrzeja Stasiuka Mury Hebronui Marii Nurowskiej Drzwi do piekła została przedstawiona przestrzeń karnej izolacji, świata profanum. Mimo to w wymienionych utworach zauważalna jest obecność terminologii i motywów biblijnych (piekła, czyśćca, potępienia, biblijny motyw murów Hebronu), które można nazwać sakrologicznymi. W prozie Stasiuka i Nurowskiej stały się one komponentami rzeczywistości negatywnej. Jednocześnie zostały potraktowane przez twórców wyłącznie jako składniki szeroko pojętej kultury i tym samym oderwane od ich podstawowej znaczeniowości. W tej perspektywie owe motywy stały się zaledwie tworzywem metaforyczności –środkiem do wykreowania przez pisarzy oryginalnych w stosunku do funkcjonujących na gruncie teologii koncepcji inferna.

Bibliografia

Albright W. F., From the Stone Age to Christianity, Garden City, NY 21957.

Biedermann H., Piekło, [w: tegoż] Leksykon symboli, tłum. J. Rubinowicz, Warszawa 2001.

Brown F., Driver S. R., Briggs Ch. A., The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon: With an Appendix Containing the Biblical Aramaic, Peabody 2005.

Burska L., Sprawy męskie i nie, „Teksty Drugie” 1996, nr 5.

de Vaux R., Instytucje Starego Testamentu, tłum. T. Brzegowy, Poznań 2004

Iwaszkiewicz P. (red.), Do Ziemi Świętej. Najstarsze opisy pielgrzymek do Ziemi Świętej (IV-VIII w.), Kraków 1996.

Katechizm Kościoła Katolickiego.

Kraeling E.G.H., The Early Cult of Hebron and Judg.16:1-3, „The American Journal of Semitic Languages and Literatures”1925, nr 41.

Laughlin J.C.H., Fifty Major Cities of the Bible. From Dan to Beersheba, London-New York 2006.

Limont W., Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Toruń 1996,

Murphy-O’Connor J., The Holy Land: An Oxford Archeological Guide from Earliest Times to 1700 Oxford 52008.

Na’aman N., „Hebron was Built Seven Years Before Zoan in Egypt” (Numbers XIII 22), „Vetus Testamentum” 1981, nr 31.

Nurowska M., Drzwi do piekła, Kraków 2012.

Ofer A., Hebron, [w:] The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in the Holy Land, red. E. Stern, t. II, New York 1993.

Orski M., Autokreacje i mitologie (zwięzły opis spraw literatury lat 90.), Wrocław 1977.

Rowley H. H., From Joseph to Joshua, London 1950.

Różycka D., W poszukiwaniu nieznanego. Przestrzeń i wyobraźnia w twórczości Andrzeja Stasiuka, [w:] Literatura polska 1990-2000, t. 2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002.

Stasiuk A., Mury Hebronu, Wołowiec 2011.

Urbaniak P., Sztampowo o więzieniu, „Nowe Książki” 2012, nr 5.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-10

Jak cytować

Głąb, Grzegorz, i Krzysztof Napora. 2014. „Motywy Religijne Jako Komponenty rzeczywistości Negatywnej. Profanacja Czy Nadinterpretacja? Analiza Zjawiska Na Wybranych przykładach Literatury Najnowszej”. Zeszyty Formacji Katechetów 56 (4):10-25. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/325.

Numer

Dział

Formacja ludzka i chrześcijańska