Nauczyciele religii katolickiej wobec wyobrażeń dorosłości dzieci ze spektrum autyzmu w opinii rodziców
Słowa kluczowe:
autyzm, religia, rodzice, katecheciAbstrakt
Ministerstwo Edukacji i Nauki we wszystkich podstawach programowych dotyczących przedszkoli i szkół zwraca szczególną uwagę na uczniów z różnymi niepełnosprawnościami w logice edukacji włączającej. W roku szkolnym 2022/2023 nastąpiły zmiany w zasadach awansu zawodowego nauczycieli, które dotyczą również nauczycieli religii katolickiej. Nauczyciele mają nabyć więcej wiedzy, umiejętności i zaangażować się na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. To opracowanie skupia się na obszarze pedagogiki specjalnej, która pomaga zrozumieć współczesne osiągnięcia naukowe dotyczące zaburzeń ze spektrum autyzmu, a zwłaszcza pragnie wyznaczyć nowe spojrzenie na dorosłość dotkniętych tym problemem. Badania zostały przeprowadzone w 2022 r. Ocena wyobrażenia dorosłości dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opinii rodziców ma duże znaczenie dla wszystkich nauczycieli. Jest punktem wyjścia dla planów dydaktycznych i wychowawczych. Jest też ważnym czynnikiem w towarzyszeniu w integralnym rozwoju dziecka. Nauczyciele religii katolickiej wobec wyobrażeń dorosłości dzieci ze spektrum autyzmu w opinii rodziców mają sięgać z jednej strony do źródeł katechezy Kościoła, a z drugiej poznawać aktualne badania naukowe, aby ich misja była zakorzeniona w konkretnej sytuacji edukacyjnej.
Bibliografia
Kalinowska N., Wyobrażenia dorosłości dzieci ze spektrum autyzmu w opinii rodziców, Lublin 2022 [mps BKUL].
Kiciński A., Katecheza dorosłych w procesie budowania Kościoła dojrzałego, w: Katecheza dorosłych, red. K. Misiaszek, J. Stala, Tarnów 2009, s. 141-158. http://hdl.handle. net/20.500.12153/4236.
Kiciński A., Dorosły jako podmiot katechezy, w: Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, red. K. Misiaszek, Warszawa 2002, s. 417-428. http://hdl.handle.net/20.500.12153/4228.
Kiciński A., Autyzm. Osoby ze spektrum zaburzeń autystycznych i katecheza. „Katecheta” 59:2015 nr 12 s. 5-16.
Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, red. A. Prokopiak, Lublin 2020.
Prokopiak A., Uczeń z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na katechezie w szkole ogólnodostępnej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 56 (4) (2014), s. 61-68.
Prokopiak A., Autyzm – przegląd definicji, etiologia, kryteria diagnostyczne, w: Autyzm i rodzina, red. A. Prokopiak, Z. Palak, Lublin 2017, s. 15-40.
Prokopiak A., Autonomia osób ze spektrum autyzmu. Predyktory psychospołeczne, Lublin 2020.
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie oceny pracy nauczyciela, Dz.U. 2022 poz. 1822.
Rybakowski F., Chojnicka I., Dziechciarz P., Horvath A., Znaczenie czynników genetycznych oraz przed- i okołoporodowych w etiologii zaburzeń ze spektrum autyzmu – wskazania do konsultacji genetycznej, „Psychiatria Polska” 2016, nr 50(3), s. 547-548.
Stypuła A., Psychologiczne aspekty dojrzewania i wczesnej dorosłości osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w: Wsparcie młodzieży i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Teoria i praktyka, red. K. Patyk, M. Panasiuk, Sopot 2017, s. 25-48.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.