Cywilizacja miłości jako odpowiedź na współczesny kryzys moralny według św. Jana Pawła II

Autor

  • Daniel Natorski Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Słowa kluczowe:

cywilizacja miłości, kultura miłości, cywilizacja śmierci, kultura śmierci, kryzys moralny, Jan Paweł II

Abstrakt

Obecnie toczy się zmaganie o kształt świata, w którym cywilizacja miłości jest podważana przez kulturę śmierci. Jednym z najbardziej odważnych i skutecznych świadków cywilizacji miłości był święty Jan Paweł II, który wielokrotnie podejmował to zagadnienie w swoich dokumentach i przemówieniach. Papież Polak nie tylko dokonał wnikliwej diagnozy bolączek współczesnego świata, ale też wskazywał drogi wyjścia z dramatycznej sytuacji zagubienia człowieka. „Cywilizację miłości”, którą traktował jako alternatywę na kryzys moralny, określał również jako humanizację, kulturę czy prawdziwy rozwój. Apeluje do każdego człowieka, by w życiu codziennym kierował się Dobrą Nowiną o zbawieniu. Zachęca, by świat opierał się na wartościach, z których miłość jest pierwszorzędna, by wzorował się „na sprawiedliwości, na prawdzie, wolności, solidarności, na pokoju – które w Chrystusie znajdują całkowite dopełnienie”. Prosi, by współczesny człowiek kierował się zasadami cywilizacji miłości, czyli prymatem osoby przed rzeczą, pierwszeństwem etyki przed techniką, kierowaniem się zasadą bardziej „być” niż „mieć” i priorytetem miłosierdzia przed sprawiedliwością.

Bibliografia

H. Jonas, Technika, etyka a sztuka biogenetyczna. Refleksja nad nową rolą twórczą człowieka, tłum. L. Balter, „Communio” 4 (1984) nr 6.

Jan Paweł II – Encyklopedia nauczania moralnego, red. K. Jeżyna, J. Nagórny, Radom 2005.

Jan Paweł II, Audiencja generalna, 15 grudnia 1999 r.: Trzeba budować cywilizację miłości, L’Osservatore Romano21 (2000).

Jan Paweł II, Odpowiedzialność nauki i technologii.

Jan Paweł II, Orędzie do Organizacji Narodów Zjednoczonych: Na forum pokoju i sprawiedliwości, Nowy Jork, 2 października 1979, nr 17; w: Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1978-1979, Warszawa 1982.

Jan Paweł II, Orędzie do środowisk uniwersyteckich Gwatemali: Nieodzowne posłannictwo uniwersytetu w dzisiejszym społeczeństwie, Gwatemala, 7 marca 1983, nr 6, w: Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1978-1979, Warszawa 1982.

Jan Paweł II, Przemówienie do laureatów nagrody Nobla: W poszukiwaniu prawdy korzystny jest dialog między nauką a technologią, Rzym, 22 grudnia 1980.

Jan Paweł II, Przemówienie do naukowców i przedstawicieli Uniwersytetów Narodów Zjednoczonych: Odpowiedzialność nauki i technologii, 25 lutego 1981, Hiroszima (25 lutego 1981), 3: Acta Apostolice Sedis 73 (1981), nr 3.

Jan Paweł II, Przemówienie do przedstawicieli Papieskiej Akademii Nauk: Nauka w służbie pokoju, nr 2, w: L’Osservatore Romano 5 (1984).

Jan Paweł II, Przemówienie do przedstawicieli UNESCO: W imię przyszłej kultury, Paryż, 2 VI 1980.

Jan Paweł II, Przemówienie do rodzin przybyłych z całych Włoch: Chrońmy rodzinę opartą na małżeństwie, Rzym 20 października 2001, www.opoka.org.pl, z dn. 21.03.2009 r.

Jan Paweł II, Przemówienie do świata nauki: Odpowiedzialność za prawdę poznawaną i przekazywaną, Lublin 9 czerwca 1987, nr 5, w: Jan Paweł II, Do końca ich umiłował. Trzecia wizyta duszpasterska w Polsce, Watykan 1987.

Jan Paweł II, Przemówienie do świata nauki: Odpowiedzialność za prawdę poznawaną i przekazywaną, Lublin, 9 czerwca 1987.

Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników plenarnego posiedzenia Papieskiej Akademii Nauk: Mądrość i etyka – granice nauki, Rzym, 28 października 1987 r., nr 6, w: L’Osservatore Romano 8 (1987).

Jan Paweł II, Przemówienie skierowane do uczestników Kongresu: Kryzys Zachodu i posłannictwo duchowe Europy, 12 listopada 1981 r., w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. IV, cz. 2, Poznań, 1989.

Jan Paweł II, Przemówienie: Kultura i perspektywy przyszłości świata, Uniwersytet w Coimbra, Portugalia, 15 maja 1982 r., n. 5, w: Nauczanie Papieskie V (1982) 1, Poznań 1993.

Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, Przemówienie w UNESCO, Paryż 02 VI 1980, w: Wiara i kultura, Rzym - Lublin 1988.

Kowalczyk S., Antropologiczne podstawy idei równości społecznej, „Chrześcijanin w Świecie” 18 (1986), nr 10 (187).

Majka J., Filozofia społeczna, Warszawa 1982.

Paweł VI, Przemówienie na zakończenie Roku Świętego 1975, Rzym, 25.12.1975, Acta Apostolice Sedis 68 (1976).

Siemianowski A., Antropologia filozoficzna, Gniezno 1996.

Słownik grecko-polski, t. 2, na podstawie słownika Zygmunta Węclewskiego, oprac. O. Jurewicz, Warszawa 2001.

Strzeszewski C., Katolicka nauka społeczna, Warszawa 1985.

Szostek A., Antropologia „Redemptor hominis”, „Roczniki Filozoficzne” (1985-1986).

Vidal M., Kryzys wartości moralnych, w: Moralność chrześcijańska, część I: Postawy moralności chrześcijańskiej, „Communio” 2 (2009).

Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1985.

Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, w: „Roczniki Filozoficzne” 24 (1977) nr 2.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-10

Jak cytować

Natorski, Daniel. 2018. „Cywilizacja miłości Jako Odpowiedź Na współczesny Kryzys Moralny według św. Jana Pawła II”. Zeszyty Formacji Katechetów 71 (3):43-52. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/104.