Rekolekcje szkolne w wymiarze duszpastersko-wychowawczym

Autor

  • Waldemar Janiga

Słowa kluczowe:

Rekolekcje szkolne

Abstrakt

Z przeprowadzonych badań empirycznych, przeanalizowanych arkuszy wizytacyjnych, obserwacji wizytatorów diecezjalnych, także z wielu rozmów z dyrektorami szkół, nauczycielami, katechetami, rodzicami i uczniami, wyłania się obraz rekolekcji szkolnych jako wartości w posłudze duszpasterskiej Kościoła i w systemie wychowawczym szkoły. „Dlatego też zagwarantowanie prawa do Boga, do wyznawania swej wiary, do katechizacji szkolnej, znalazło się w zapisach Konkordatu ze Stolicą Apostolską. Nasze pokolenie staje się szczególnie odpowiedzialne za trwałe owoce tych zapisów. Dlatego ani jednej godziny, z dwóch tygodniowo przewidzianych we wszystkich szkołach, nie można ani opuścić, ani zmarnować”. Dodajmy –z tych samych względów nie wolno nam zmarnować wartościowego, ale jakże trudnego wydarzenia rekolekcji szkolnych, które należy organizować na miarę wyzwań naszych czasów.

Bibliografia

Boguszewski R., Polak – na zawsze katolik? Polska religijność w latach 1989-2008 na podstawie badań CBOS, „Więź” 51 (2008) nr 9.

Dylak S., Podstawy budowania szkolnego programu nauczania, w: Awans zawodowy nauczyciela religii, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2001.

Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, nr 88.

Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998,63.

Janiga W., Aktualny stan katechizacji w Archidiecezji Przemyskiej, „Biuletyn Katechetyczny 2006/2007” 8 (2006).

Janiga W., Grendus M., Dla kogo perły? W poszukiwaniu rekolekcji szkolnych, Przemyśl 2003.

Janiga W., Nadzór i koordynacja szkolnych rekolekcji wielkopostnych, „Zeszyty Formacji Katechetów” 5 (2005) nr 1.

Kościół katolicki na początku trzeciego tysiąclecia w opinii Polaków, red. W. Zdaniewicz, S.H. Zaręba, Warszawa 2004;

Kudasiewicz J., Ewangelizacja Kościoła polskiego „ad intra”, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2 (2002) nr 1.

Mariański J., Charakterystyka religijno-moralna współczesnej młodzieży, w: Katecheza młodzieży, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2003.

Mariański J., Kryzys moralny czy trans-formacja wartości. Studium socjologiczne, Lublin 2001; Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002.

Mariański J., Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej, Kraków 2004;

Murawski R., Filozofia polskiego „Dyrektorium Katechetycznego”, w: Katecheza w służbie wiary, red. W. Janiga, T. Kocór, Przemyśl 2004.

Nycz K., Dyskusja panelowa, „Znak” (1997) nr 1.

Panuś T., 10 razy „tak”, czyli próba bilansu 20 lat nauczania religii w polskiej szkole, „Katecheta” 53 (2009), nr 9.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007;

Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli (J 8,32). List Episkopatu Polski z okazji 20. rocznicy powrotu katechezy do szkoły.

Przyczyna W., Blaski rekolekcji szkolnych, „Zeszyty Formacji Katechetów” 5 (2005) nr 1.

Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci po wprowadzeniu katechezy do szkół, „Współczesna Ambona” 22 (1994), nr 3.

Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci wczoraj i dziś, w: Rekolekcje dla dzieci, red. Tenże, Kraków 1996.

Rekolekcje dla młodzieży, red. W. Przyczyna, Kraków 1993.

Rekolekcje w szkole, red. J. Podlaszczak, Rzeszów 2001; W. Przyczyna, Blaski i cienie rekolekcji szkolnych, „Katecheta” 47 (2003), nr 9.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych, Dz. U. Nr 36, poz. 155 z 1992 r. z póz. zmianami.

Skotarczak J., Rekolekcje szkolne w planie wychowawczym szkoły jako dni duszpastersko-wychowawcze. Uwagi katechety po ośmiu latach doświadczeń, w: Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka.

Stach- Hejosz M., Rekolekcje szkolne z zastosowaniem metody projektów, „Zeszyty Formacji Katechetów” 5 (2005) nr 1.

Stach-Hejosz M., Rekolekcje szkolne z uwzględnieniem metod i form organizacji, „Katecheta” 47 (2003), nr 3.

Synod Archidiecezji Przemyskiej 1995-2000, Przemyśl 2000.

Szkolne rekolekcje wielkopostne, cz. 2, red. A. Bałoniak, Poznań 2000; Szkolne rekolekcje wielkopostne, cz. 3, red. A. Bałoniak, Poznań 2001.

Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka, red. A. Bałoniak, Poznań 1999.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szymański M. S., O metodzie projektów, Warszawa 2000.

Tomasik P., Wyznaniowa lekcja religii jako element systemu edukacyjno-oświatowego, w: Między tradycją a współczesnością, red. A. Bałoniak, J. Szpet, Poznań 2008.

Trzymajcie się mocno Słowa Życia. Rekolekcje dla młodzieży, red. W. Przyczyna, G. Siwek, Kraków 1999; Rekolekcje dla dzieci, red. W. Przyczyna, Kraków 1996.

Zaręba S. H., W kierunku jakiej religijności? Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży, dz. cyt.; W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski, Kościół i religijność Polaków 1945-1999, Warszawa 2000.

Pobrania

Opublikowane

2011-03-10

Jak cytować

Janiga, Waldemar. 2011. „Rekolekcje Szkolne W Wymiarze Duszpastersko-Wychowawczym”. Zeszyty Formacji Katechetów 41 (1):71-85. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/572.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna