Dialog wychowawczy w rodzinie szansą na porozumienie i współpracę
Słowa kluczowe:
porozumienie, współpraca, rodzinaAbstrakt
Elementy dialogu wpisują się w rodzinę, zwłaszcza w rodzinę chrześcijańską. W rodzinie, w której postawa rodziców otwarta jest na dialog, dziecko ma szansę na prawidłowy rozwój. Bycie z dzieckiem od najmłodszych lat, wchodzenie z nim w dialog, uczy dziecko prawidłowych relacji z innymi, przyjęcia postawy otwartości i miłości do rodziców oraz, aby mogło ono w przyszłości budować swoje relacje z ludźmi oparte na dialogu. Stąd konieczność szerokiej edukacji rodziców, przygotowania nauczycieli do prowadzenia dialogu wychowawczego we współpracy z innymi środowiskami odpowiedzialnymi za wychowanie. Umiejętne wykorzystanie wiedzy psychologicznej i pedagogicznej w rozwoju dziecka powinno ułatwić podjęcie rozmowy z dzieckiem, uczenie go rozmowy, by na zasadach dialogu budować wzajemne relacje, pokonywać pojawiające się trudności i wspólnie zdążać do wytyczonych celów w rozwoju człowieczeństwa. Prowadzenie dialogu jest rzeczywistością zakorzenioną w naturze ludzkiej, a egzystencja ludzka ma charakter dialogiczny. Człowiek został stworzony na obraz Boga, Jego relacji i odniesień. Sam nie jest w stanie żyć i rozwijać się prawidłowo bez drugiego człowieka.
Bibliografia
Buber M., Dialogisches Leben. Gesammelte philosophische und pädagogische Schriften, Zürich 1947.
Herbart J.F., Die Pädagogik Herbarts. Allgemeine Pädagogik aus dem Zweck der Erziehung abge-leitet (1806), Weinheim 1963.
Jan Paweł II, Familiaris Consortio, nr 1.
Jan Paweł II, List do Rodzin, Sandomierz 1994.
Kaplan A., Życie w dialogu, (tł. z ang.), „Więź” (1971) nr 5.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2000.
Schaller K., Erziehung, w: Wörterbuch der Pädagogik, Bd. I, Freiburg 1977.
Tarnowski J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993.
Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.