Metody pracy z Pismem Świętym w katechezie z uwzględnieniem dynamiki grupy
Słowa kluczowe:
Pismo ŚwięteAbstrakt
Istnieją dwa zasadnicze aspekty pracy z Pismem Świętym w dynamice grupy. Pierwszy ukierunkowany jest na zrozumienie treści Biblii (akcent jest położony na poznanie). Drugi dąży dokorelacji tekstów biblijnych z doświadczeniami życia człowieka (akcent jest położony na odniesienie do życia). Katecheta, chcąc pogłębiać wiarę, musi mieć na względzie przekaz prawdy zbawczej w kontekście aktualnej rzeczywistości życia ucznia. Jego celem powinno być zachęcenie uczniów, by sięgali po Pismo Święte, by je czytali, rozważali, by szukali w tych tekstach Boga i samych siebie oraz traktowali je jako słowa Boga skierowane bezpośrednio do nich. Ważne jest, aby katecheta dostrzegał i rozumiał, co przeżywają uczniowie, by umiał przenieść tekst biblijny do ich codziennego życia. Liczne poszukiwania biblistów i katechetyków owocują bogatym zestawem konkretnych metod pracy z Pismem Świętym. Wszystkie te metody powinny być wykorzystywane z uwzględnieniem poziomu rozwojowego ucznia, jego sytuacji życiowej oraz celu, jaki katecheta zamierza osiągnąć. Spośród wielu metod pracy z Pismem Świętym, stosowanych w katechezie, które uwzględniają dynamikę grupy, należy wymienić następujące: godzina biblijna, krąg biblijny, bibliodrama, dzielenie się Biblią.
Bibliografia
Chałupniak R., Metodyka katechezy, w: Wybrane zagadnienia z katechetyki, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, Opole 2003.
Dreher B., Einfuhrung in die Auswahlbibel „Gott unser Heil”, Freiburg 1967.
Duksa P., Strategie skuteczności szkolnego nauczania religii w Polsce, Studium pedagogiczno-religijne w wymiarze interdyscyplinarnym, Biblioteka Wydziału Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, nr 32, Olsztyn 2007.
Kamiński R., Biblia w życiu parafii i małych wspólnot religijnych, w: Biblia w nauczaniu chrześcijańskim, red. J. Kudasiewicz, Lublin 1991.
Kochel J., J. Kostorz (red.), Biblia w katechezie, Opole 2005.
Kochel J., Katecheza szkołą Słowa Bożego, w: Aktywizacja w katechezie. Szansa czy zagrożenie?, red. R. Chałupniak, J. Kostorz, W. Spyra, Opole 2002.
Kollmann R., Bibliodrama w doświadczeniu i badaniach naukowych, w: Katechizacja różnymi metodami, red. M. Majewski, Kraków 1984.
Kudasiewicz J., Proforystyka pastoralna. Pismo Święte Księgą Ludu Bożego, w: Wstęp ogólny do Pisma Świętego, red. Szlaga J., Poznań-Warszawa 1986.
Langkammer H., Mały słownik biblijny, Wrocław 1993.
Lis R., Zagadnienia z katechetyki formalnej, Lublin 1991.
Marek Z., Biblia i katecheza, „Horyzonty Wiary” 8 (1997) nr 4.
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze Słowa, Kraków 1998.
Marek Z., Mówić o Bogu w katechezie, w: Mówić o Bogu, red. Z. Kijas, Kraków 1997.
Neuenzeit P., Bibel und Exegese im kunftigen Religionsunterricht, „Katechetische Blatter” (1970) nr 95.
Osewska E., Pluralizm metod stosowanych w katechezie, w: Dydaktyka katechezy, red. Stala J., cz. II, Tarnów 2004.
Stypułkowska B., Wdrażanie uczniów do samokształcenia w ramach szkolnej katechezy biblijnej, w: Dydaktyka w służbie katechezy, red. S. Dziekoński, Kraków 2002.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.