Praca z uczniem powracającym z zagranicy

Autor

  • Bożena Marzec
  • Michał Borda
  • Józef Marzec

Słowa kluczowe:

uczeń, praca z uczniem, zagranica, powrót, emigracja

Abstrakt

Pisząc o pracy z uczniem powracającym z zagranicy, Autorzy artykułu posłużyli się przykładem typowej polskiej szkoły, która, stając w obliczu konieczności przyjęcia takiego ucznia, musi sobie poradzić. Pozytywną stroną w przypadku tej konkretnej szkoły jest odpowiednio przygotowana kadra pedagogiczna. W prezentowanym przypadku nauczyciel języka polskiego posiada wykształcenie w zakresie języka angielskiego. Znajomość metodyki nauczania języka obcego ułatwia mu pracę z uczniem, który pobierał naukę w innym systemie edukacyjnym. Należy pamiętać, że w takiej sytuacji dziecko uczy się języka polskiego jako obcego.  

Bibliografia

Błeszyńska K., Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie, „Nowa Szkoła” nr 5 (2006), s. 8-11.

Brzezińska A. I., Jabłoński S., Ziółkowska B., Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, „Edukacja” nr 2 (127) (2014), s. 37-52.

Departament Informacji i Promocji MEN, Wsparcie dla uczniów przybywająbych z zagranicy, https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-dla-uczniow-przy-bywajacych-z-zagranicy, data dostępu: 24.02.2019.

Dyduchowa A., Metody kształcenia sprawności językowej uczniów: projekt systemu, model podręcznika, Kraków 1988.

Grünberger A., Kyriazopoulou M., Soriano V., Wielokulturowość a edukacja uczniów ze specjalnymi potrzebami.

Raport końcowy, Odense 2009.

Komitet Badań nad Migracjami Polskiej Akademii Nauk, Społeczne skutki proakcesyjnych migracji ludności Polski, Warszawa 2014.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483).

Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. 1991 nr 120 poz. 526 z późn. zm.), https://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka, data dostępu: 24.02.2019.

Markowska-Manista U., Praca z uczniem z trudnościami adaptacyjnymi – specyfika różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego, [w:] E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych, Warszawa 2016, s. 125-148.

Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (Dz. U. 1977 nr 38 poz. 167), https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/Miedzynarodowy_Pakt_Praw_Obywatelskich_i_Politycznych.pdf, data dostępu: 24.02.2019.

Mrowiec M., Dwa tysiące imigrantów w szkołach. Są pilni, ambitni, ale jest problem, https://gazetakrakowska.pl/dwa-tysiace-imigrantow-w-szkolach-sa-pilni-ambitni-ale-jest-problem/ar/ 12919526, data dostępu: 17.01.2019.

Pamuła-Behrens M., Szymańska M., W polskiej szkole. Materiały do pracy z uczniami z doświadczeniem migracji. Przewodnik, Warszawa 2017.

Pawelec L., Eurosieroctwo współczesnym problemem społecznym, „Pedagogika Rodziny. Family Pedagogy” nr 1(1) (2011), s. 119–128.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ 217 A (III) przyjęta i proklamowana w dniu 10 grudnia 1948 r.), http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowie-ka.pdf, data dostępu: 24.02.2019.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. 1992 nr 36 poz. 155).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. 2017 poz. 1655).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. 2016 poz. 1453 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59).

Zawisza-Masłyk E., Wokół pojęcia „eurosieroctwo”, „Opieka. Wychowanie. Terapia” nr 3 –4 (2008), s. 40-42.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-10

Jak cytować

Marzec, Bożena, Michał Borda, i Józef Marzec. 2019. „Praca Z Uczniem powracającym Z Zagranicy”. Zeszyty Formacji Katechetów 75 (3):111-20. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/51.