Kompetencje katechety specjalnego
Słowa kluczowe:
katechetaAbstrakt
W procesie dydaktyczno-wychowawczym jednym z najważniejszych czynników warunkujących jego przebieg i efekty jest nauczyciel (katecheta). Kierując rozwojem ucznia i oceniając jego postępy, powinien być dla ucznia wzorem osobowym. Mianem pedagoga specjalnego określa się zazwyczaj dość zróżnicowaną grupę ludzi pracujących z osobami o różnych rodzajach i stopniach odchyleń od normy. Jednak każdy pedagog specjalny musi realizować spoczywające na nim zadania. Oprócz cech typowo nauczycielskich, takich jak: odpowiednie kwalifikacje, umiejętność realizacji założonych zadań i podejmowania adekwatnych decyzji, kultury osobistej i wysokiej wiedzy, powinien posiadać kompetencje specjalne (specjalistyczne). Zawód pedagoga specjalnego związany jest przede wszystkim ze stresem i wysokimi wymaganiami. Powinien on znać metody pracy dydaktyczno-wychowawczej stosowane w szkole specjalnej, a swoją pracę oprzeć na indywidualizacji i znajomości potrzeb oraz możliwości dziecka. Obowiązuje goznajomość podstawowych praw fizjologiczno-psychologicznych procesu nauczania oraz stosowanie tej wiedzy w swej pracy. Oprócz umiejętności pedagogicznej niezbędne są również umiejętności terapeutyczne, w tym także terapii duchowej. Każdy pedagog specjalny powinien znać etiologię i patogenezą dysfunkcji występujących u uczniów i posiadać umiejętności diagnostyczne potrzebne między innymi do badania uczniów i środowiska rodzinnego oraz wiedzę o aktualnych koncepcjach w edukacji specjalnej, treściach nauczania, metodach, formach i organizacji procesu dydaktycznego. Oprócz wymienionych wyżej kompetencji bardzo ważną rolę odgrywa przygotowanie wychowanka do samodzielnego, na miarę możliwości psychofizycznych, udziału w życiu społecznym oraz jego integrację ze środowiskiem. Uczeń niepełnosprawny musi mieć zapewnioną odpowiednią opiekę psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, medyczną i duszpasterską.
Bibliografia
Borzyszkowska H., Osobowość pedagoga specjalnego, „Szkoła Specjalna” (1983) nr 1.
Cichocki A., Wybrane aspekty organizacji procesu edukacyjnego w kontekście reguł komunikacji, w: Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, red. A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, J. Niemiec, Warszawa-Białystok 1997.
Olszak A., Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych, Lublin 2001.
Polak M., Katecheta – lekarz duszy czy terapeuta duchowy?, „Katecheta” (2008) nr 4.
Tomasik E., Marii Grzegorzewskiej koncepcja twórczej postawy nauczyciela, „Szkoła Specjalna” (1997) nr 4.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Zeszyty Formacji Katechetów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.