Doświadczenie człowieka początkiem filozoficznej antropologii Karola Wojtyły

Autor

  • Wojciech Wojtyła Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu

Słowa kluczowe:

antropologia, doświadczenie

Abstrakt

Niniejszy artykuł stanowi próbę krótkiego spotkania z filozoficzną myślą Karola Wojtyły – Jana Pawła II, który chcąc odpowiedzieć na pytanie: Kim i jakim jest człowiek? oraz chcąc stworzyć jego metafizyczny obraz, wychodzi od najbardziej podstawowego doświadczenia, jakim jest doświadczenie samego człowieka. Doświadczenie to, z jednej strony jest doświadczeniem złożonym, bogatym w swej treści, a zarazem jest doświadczeniem podstawowym, ponad złożonością którego góruje zasadnicza prostota. Zdaniem K. Wojtyły, istotą doświadczenia człowieka jest zarówno jego podmiotowość, jak i przedmiotowość. W jego przekonaniu na gruncie doświadczenia człowieka załamuje się linia podziału w antropologii i etyce, pomiędzy ujęciami subiektywistycznymi a obiektywistycznymi. Doświadczenie to z jednej strony wyzwala od ujmowania człowieka w kategorii czystej świadomości, a z drugiej strony wprowadza nas w konkret istnienia człowieka. Doświadczenie człowieka, który doświadcza siebie jako osobę, jest doświadczeniem otwartym na inter-subiektywność. Z niego również bierze swój początek teoria wspólnoty Karola Wojtyły, stanowiące intelektualne zaplecze jego społecznego nauczania już jako papieża Jana Pawła II.

Bibliografia

Galarowicz J., Człowiek jest osobą. Podstawy antropologii filozoficznej Karola Wojtyły, Kęty 2000.

Gałkowski J. W., Osoba i wspólnota. Szkice o antropologii kard. K. Wojtyły, ,,Roczniki Nauk Społecznych KUL” 8 (1980).

Grygiel S., Hermeneutyka czynu oraz nowy model świadomości, ,,Analecta Cracoviensia” 5/6 (1973-1974).

Jaworski M., Koncepcja antropologii filozoficznej w ujęciu Kardynała Karola Wojtyły (Próba odczytania w oparciu o studium ,,Osoba i czyn”), ,,Analecta Cracoviensia” 5/6 (1973-1974).

Kłósak K., Teoria doświadczenia człowieka w ujęciu kard. Karola Wojtyły, ,,Analecta Cracoviensia” 5/6 (1973-1974).

Stępień A.B., Fenomenologia tomizująca w książce ,,Osoba i czyn”, ,,Analecta Cracoviensia” 5/6 (1973-1974).

Wierzbicki A.M., Karola Wojtyły filozofia osoby ludzkiej jako podstawa obrony praw człowieka, w: Jan Paweł II Posługa myślenia. Studia nad myślą Jana Pawła II, Kraków 2011.

Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.

Wojtyła K., Osoba: podmiot i wspólnota, ,,Roczniki Filozoficzne” 24 (1976), z. 2.

Wojtyła K., Osobowa struktura samostanowienia, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.

Wojtyła K., Podmiotowość i ,,to co nieredukowalne” w człowieku, w: tenże, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.

Wojtyła K., Problem doświadczenia w etyce, ,,Roczniki Filozoficzne” 17 (1969), t. 17, z. 2.

Pobrania

Opublikowane

2013-12-10

Jak cytować

Wojtyła, Wojciech. 2013. „Doświadczenie człowieka początkiem Filozoficznej Antropologii Karola Wojtyły”. Zeszyty Formacji Katechetów 52 (4):41-48. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/396.

Numer

Dział

Formacja doktrynalno-teologiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>