Edukacja religijna w systemie szkolnym w służbie integralnego wychowania

Autor

Słowa kluczowe:

szkoła, edukacja, edukacja religijna, wychowanie, integralne wychowanie

Abstrakt

Dość zróżnicowany poziom religijny uczniów stawia przed kate­chetami niełatwe zadanie podczas katechezy. Cele integralnego wychowania pozostają w ścisłym związku z uniwersalnymi i ponadczasowymi wartościami, w imię których warto wychowywać. Uświadomienie sobie tych wartości, utożsamianych często z Dekalogiem, a nade wszystko pozostawanie z nimi w zgodzie, daje najlepszą rękojmię poprawnego formułowania i rozumienia celów wychowawczych. Program wychowawczy szkoły powinien mieć charakter personalistyczny. Należy dowartościować podmiotowość ucznia. Katecheza ma budzić godność wychowanka i odpowiedzialność za otrzymany dar wolności. Integralność wychowania ma na uwadze całego ucznia.

Bibliografia

Bagrowicz J., Uwarunkowania skuteczności katechezy. Studium pastoralno-katechetyczne w oparciu o dorobek Josepha Colomba, Włocławek 1993.

Chałupniak R., J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002.

Cogiel M., Wgląd w reformę edukacji a oczekiwane zmiany programów katechizacji, „Katecheta” nr 4-5 (1998).

Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, Warszawa 2001.

Iwański Z.S., Katecheza w szkole. Szansa czy wyzwanie?, Toruń 1998.

Jaklewicz T., Nauczycielu, gdzie mieszkasz?, http://goscniedzielny.wiara.pl/wydruk.php?grupa=6&art=1126006859&dzi=1104785534&katg=, z dn. 06.09.2005.

Jan Paweł II, Nauczanie religii w szkołach jest pierwszorzędnym wkładem w budowanie Europy. Spotkanie z katechetami, nauczycielami i uczniami we Włocławku w dniu 6 czerwca 1991, w: IV pielgrzymka do Ojczyzny, Kraków 1991.

Jankowski M., Jak świadczyć katechetycznie wiarę dzisiaj?, w: Postawy katechetów, red. M. Majewski, Kraków 1996.

Korab K., O wychowaniu w szkole, Biblioteka Reformy MEN, Warszawa 1999.

Książek W., Szkoła nadziei, Biblioteka Reformy MEN, Warszawa 2000.

Łabendowicz S., Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dogmatycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin-Radom1994.

Łabendowicz S., Katecheza w szkole – 25-lecie, „Zeszyty Formacji Katechetów” nr 3 (59) (2015

Łabendowicz S., Katecheza w zreformowanej szkole, „Zeszyty Formacji Katechetów” (2010) nr 4.

Łabendowicz S., Katecheza w zreformowanej szkole, w: Katecheza w szkole w perspektywie 20-lecia. Materiały z Sympozjum (Radom, 2 października 2010 roku), red. S. Łabendowicz, Radom 2010.

Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, Warszawa 1982.

M. Wojciechowski, Refleksje wokół programu wychowania w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 6 (1999).

Majewski M., Szkoła podmiotem uczenia religii, w: Katecheza w szkole, red. tenże, Lublin 1992.

MEN, Wychowanie w szkole, Warszawa 1998.

O wychowaniu w szkole, Biblioteka Reformy MEN, Warszawa 1999, s

Projekt szkolnego programu wychowania MEN, Warszawa 1999.

Reforma systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem...,

Suchocka H., Nauczanie religii w szkole w świetle konstytucji i ustawodawstwa wybranych państw europejskich, w: Nauczanie religii w szkole w państwie demokratycznym, red. J. Krukowski, Lublin 1991.

Szpet J., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.

W dziesięciolecie powrotu katechezy do szkół. Z listu pasterskiego Episkopatu Polski na rozpoczęcie roku szkolnego 2000/2001, http://nowezycie.archidiecezja.wroc.pl/numery/102000/powrot.html, z dn.02.06.2015.

Włosiński M., Szkolna katecheza w procesie kształcenia i wychowania ucznia w szkole na tle projektu reformy systemu edukacji, „Katecheta” 9 (1998).

Wojciechowski M., Refleksje wokół programu wychowania w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 6 (1999).

Pobrania

Opublikowane

2019-12-10

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2019. „Edukacja Religijna W Systemie Szkolnym W służbie Integralnego Wychowania”. Zeszyty Formacji Katechetów 76 (4):79-91. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/37.

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>