Edukacja religijna w systemie szkolnym w służbie integralnego wychowania
Słowa kluczowe:
szkoła, edukacja, edukacja religijna, wychowanie, integralne wychowanieAbstrakt
Dość zróżnicowany poziom religijny uczniów stawia przed katechetami niełatwe zadanie podczas katechezy. Cele integralnego wychowania pozostają w ścisłym związku z uniwersalnymi i ponadczasowymi wartościami, w imię których warto wychowywać. Uświadomienie sobie tych wartości, utożsamianych często z Dekalogiem, a nade wszystko pozostawanie z nimi w zgodzie, daje najlepszą rękojmię poprawnego formułowania i rozumienia celów wychowawczych. Program wychowawczy szkoły powinien mieć charakter personalistyczny. Należy dowartościować podmiotowość ucznia. Katecheza ma budzić godność wychowanka i odpowiedzialność za otrzymany dar wolności. Integralność wychowania ma na uwadze całego ucznia.
Bibliografia
Bagrowicz J., Uwarunkowania skuteczności katechezy. Studium pastoralno-katechetyczne w oparciu o dorobek Josepha Colomba, Włocławek 1993.
Chałupniak R., J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002.
Cogiel M., Wgląd w reformę edukacji a oczekiwane zmiany programów katechizacji, „Katecheta” nr 4-5 (1998).
Dyrektorium Katechetyczne Kościoła Katolickiego w Polsce, Warszawa 2001.
Iwański Z.S., Katecheza w szkole. Szansa czy wyzwanie?, Toruń 1998.
Jaklewicz T., Nauczycielu, gdzie mieszkasz?, http://goscniedzielny.wiara.pl/wydruk.php?grupa=6&art=1126006859&dzi=1104785534&katg=, z dn. 06.09.2005.
Jan Paweł II, Nauczanie religii w szkołach jest pierwszorzędnym wkładem w budowanie Europy. Spotkanie z katechetami, nauczycielami i uczniami we Włocławku w dniu 6 czerwca 1991, w: IV pielgrzymka do Ojczyzny, Kraków 1991.
Jankowski M., Jak świadczyć katechetycznie wiarę dzisiaj?, w: Postawy katechetów, red. M. Majewski, Kraków 1996.
Korab K., O wychowaniu w szkole, Biblioteka Reformy MEN, Warszawa 1999.
Książek W., Szkoła nadziei, Biblioteka Reformy MEN, Warszawa 2000.
Łabendowicz S., Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dogmatycznej po Soborze Watykańskim II, Lublin-Radom1994.
Łabendowicz S., Katecheza w szkole – 25-lecie, „Zeszyty Formacji Katechetów” nr 3 (59) (2015
Łabendowicz S., Katecheza w zreformowanej szkole, „Zeszyty Formacji Katechetów” (2010) nr 4.
Łabendowicz S., Katecheza w zreformowanej szkole, w: Katecheza w szkole w perspektywie 20-lecia. Materiały z Sympozjum (Radom, 2 października 2010 roku), red. S. Łabendowicz, Radom 2010.
Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, Warszawa 1982.
M. Wojciechowski, Refleksje wokół programu wychowania w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 6 (1999).
Majewski M., Szkoła podmiotem uczenia religii, w: Katecheza w szkole, red. tenże, Lublin 1992.
MEN, Wychowanie w szkole, Warszawa 1998.
O wychowaniu w szkole, Biblioteka Reformy MEN, Warszawa 1999, s
Projekt szkolnego programu wychowania MEN, Warszawa 1999.
Reforma systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem...,
Suchocka H., Nauczanie religii w szkole w świetle konstytucji i ustawodawstwa wybranych państw europejskich, w: Nauczanie religii w szkole w państwie demokratycznym, red. J. Krukowski, Lublin 1991.
Szpet J., Lekcje religii szkołą wiary, Poznań 1996.
W dziesięciolecie powrotu katechezy do szkół. Z listu pasterskiego Episkopatu Polski na rozpoczęcie roku szkolnego 2000/2001, http://nowezycie.archidiecezja.wroc.pl/numery/102000/powrot.html, z dn.02.06.2015.
Włosiński M., Szkolna katecheza w procesie kształcenia i wychowania ucznia w szkole na tle projektu reformy systemu edukacji, „Katecheta” 9 (1998).
Wojciechowski M., Refleksje wokół programu wychowania w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 6 (1999).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.