Techniki multimedialne w katechezie
Słowa kluczowe:
katechezaAbstrakt
W obecnym czasie dotychczas stosowane w katechezie pomoce multimedialne, np. radio, telewizor, magnetofon, nie są już wystarczające. Potrzebne są multimedia, które będą nie tylko narzędziami do przekazywania informacji, ale przede wszystkim środkami komunikowania się z drugim człowiekiem. W katechezie potrzebne jest ubogacanie podawanych treści multimediami, które za pomocą obrazu, muzyki i odpowiedniego komentarza ukazują temat, jak również potrafią zobrazować poszczególne sceny oraz towarzyszące jej emocje. Pomoce multimedialne ułatwiają uczniom zrozumienie i przyswojenie treścioraz osiągnięcie celu dydaktycznego katechezy.W korzystaniu z technik multimedialnych na katechezie powinno kierować się autentycznością przekazu oraz zasadą prawdy, dobra, piękna, ale i poczucia sacrum. Techniki multimedialne są pomocą w katechezie, gdy służą człowiekowi poprzez: głoszenie prawd ewangelicznych, obronę wartości moralnych, propagowanie modelu zdrowej rodziny, miłości, sprawiedliwości społecznej, pokoju, braterstwa, solidarności, integracji międzyludzkiej, odpowiedzialnej wolności i prawdy, a także przez krzewienie kultury, nauki i wychowania, w tym wychowania do korzystania z mediów oraz rozrywki
Bibliografia
Fleming E., Przeźrocza, film, telewizja w szkole, Warszawa 1961.
Hassa A., Komputer jako środek dydaktyczny w edukacji wczesnoszkolnej, „Komputer w szkole” 1998, nr 1.
Juszczyk S., Interakcja człowieka z mediami, „Nauczyciel i szkoła” nr 1 (2) (1997).
Kaławaj D., Multimedia w nauczaniu zintegrowanym, www.ckp.edu.pl/main/zasoby/zeszy-ty/3/23.pdf.
Kazimierski W., Charakterystyka przeźroczy dydaktycznych, „Nowa Szkoła” nr 5 (1981).
Kędzierska B., Monszner P., Informatyczne przygotowanie nauczycieli – moda czy konieczność, „Edukacja” nr 3 (1998) (63).
Kiełtyka L. (red.), Multimedia w organizacjach gospodarczych i edukacji. Centrum Doradztwa i Informacji Delfin, Warszawa 2006.
Kubik W., Zarys dydaktyki katechetycznej, Kraków 1990.
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005.
Lenik Z., Zastosowanie multimedialnych środków dydaktycznych w procesie nauczania, www.pnt.pollub.pl/pdf/nr11/17.pdf.
Lewicka K., Multimedialne środki dydaktyczne, http://www.profesor.pl/mat/n12/pokaz_material_tmp.php?plik=n12/n12_k_lewicka_041008_2.php&id_m=13449.
Łabendowicz S., Multimedialne pomoce dydaktyczne w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów” (2013) nr 3 (51).
Matuszewski A., Pytliński A., Przeźrocza. Technika i wykorzystanie, Warszawa 1975.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Pagiewski H., Ikonosfera katechetyczna, czyli obraz w katechezie, „Katecheta” nr 3 (1975).
Pawlicki R., Udźwiękowione przeźrocza, „Plastyka w Szkole” nr 6 (1988).
Podpora R., Pomoce audiowizualne w katechezie, Lublin 1997.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, Zadania ogólne szkoły, Dz. U. z 1996, nr 67, poz. 329, z późniejszymi zm.3 W. Strykowski, Media i edukacja, „Edukacja Medialna” nr 1, eMPI2 Poznań 1996.
Siemieńska E., Multimedia w edukacji, zs4lublin.edupage.org/files/Multimedia_w_edukacji_referat.doc..
Stucki E., Techniczne środki dydaktyczne w pracy przedszkola, Warszawa 1984.
Stucki E., Wartość przeźroczy w nauczaniu, „Ruch Pedagogiczny” nr 1 (1975).
Studnicki P., Dialog edukacyjny w nauczaniu katechetycznym – teoria a szkolna rzeczywistość, Kraków 2010.
Śniadkowski M., Technologie edukacyjne szansą dla podmiotów szkoły, w: Edukacja bez granic – mimo barier, red. P. Bury, D. Czajkowska-Ziobrowska, Poznań 2008.
Uher V., Metody wychowania estetycznego, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 2 (1960).
Zakrzewski A., Prezentacja multimedialna w katechezie, „Katecheta” 45 (2001) nr 9.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.