Zachowania samobójcze młodzieży. O potrzebie realizacji oddziaływań presuicydalnych na lekcjach religii
Słowa kluczowe:
młodzież, samobójstwo, religiaAbstrakt
Współcześnie młodzież cechuje coraz większa skłonność do podejmowania samouszkodzeń. Jednym z ich rodzajów są zachowania suicydalne. Stanowią one wieloaspektowe, złożone i niebezpieczne zjawisko, dlatego też zagadnieniem niezwykle istotnym jest zapobieganie im. Oddziaływania mające na celu przeciwdziałanie samobójstwom młodych ludzi powinny przybrać formę profilaktyki uprzedzającej oraz objawowej. Pierwsza z nich obejmuje czynności zapobiegające samobójstwom zanim pojawią się oznaki je zwiastujące. Druga z kolei pojawia się z chwilą wystąpienia pierwszych sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dana jednostka myśli o odebraniu sobie życia. Treści kształcenia składające się na oddziaływania prewencyjne mogą być realizowane w ramach szkolnego programu profilaktyki, a także w ramach programów nauczania poszczególnych przedmiotów, w tym także religii. Spotkania w ramach katechezy mogą bowiem stanowić źródło wsparcia dla jednostki znajdującej się w trudnym położeniu życiowym.
Bibliografia
Bałandynowicz A., Reakcja społeczeństwa wobec problemu suicydalnego jednostki, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst, M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.
Baranowska A., Praca z „dziećmi ulicy” na lekcjach religii, „Katecheta” (2014) nr 11.
Baranowska A., Trening asertywności w szkole, „Uczyć Lepiej” (2014-2015) nr 2.
Bąbik A., Olejniczak D., Uwarunkowania i profilaktyka samobójstw wśród dzieci i młodzieży w Polsce, „Dziecko Krzywdzone” (2014) nr 2.
Broszura Światowej Organizacji Zdrowia, [w:] Zapobieganie samobójstwom.
Brzozowska A., Czynniki ryzyka prób samobójczych dzieci i młodzieży, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst, M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.
Carr A., Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży, przeł. J. Rybski, Gdańsk 2008.
Cekiera C., Rozwój wartości afirmujących profilaktyką zachowań suicydalnych młodzieży, [w:] Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, red. W.A. Brodniak, Warszawa 2007.
Climati C., Ekstremalne zabawy młodych. Moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic, przeł. K. Kozak, Kielce 2007.
Czabański A., Charakterystyka zachowań samobójczych młodzieży, [w:] Samobójstwa wśród młodzieży – wołanie o pomoc. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej z 22.01.2010 r., Chełm 2010.
Czabański A., Profilaktyka postsuicydalna dla młodzieży i jej rodzin, Poznań 2009.
Encyklika „Evangelium Vitae” Ojca Świętego Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Warszawa 1995.
Ewa-Bernacka R., Rodzinne i osobowościowe korelaty zachowań samobójczych wśród młodzieży, [w:] Samobójstwa wśród młodzieży – wołanie o pomoc.
Hołyst B., Cele i zadania suicydologii, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst,
Hołyst B., Programy zapobiegania samobójstwom w amerykańskich szkołach, [w:] Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, red. W. A. Brodniak, Warszawa 2007.
Hołyst B., Samobójstwo jako problem kryminologiczny i kryminalistyczny, „Zdrowie Psychiczne” (1978) nr 4. http://statystyka.policja.pl/st/wybranestatystyki/samobojstwa [dostęp: 30.12.2013].
Jarosz M., Samobójstwa, Warszawa 1997.
Kaszubowski R., Świerczewski J., Samobójstwa w Polsce u progu XXI wieku, etiologia i symptomatologia zjawiska, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst,
Kosińska E., Mądrze i skutecznie: zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.
M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.
M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.
Marczyńska A., Wybrane kompetencje osobiste i społeczne u osób podejmujących próby samobójcze, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst, M. Staniaszak,
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej z 22.01.2010 r., Chełm 2010.
Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński Z., Śliwerski B. t. II, Warszawa 2006.
Melosik Z., Młodzież a przemiany kultury współczesnej, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. Z. Melosik, Wrocław 2005.
Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2006.
Pilecka B., Osobowościowe korelaty prób samobójczych u młodzieży, Kraków 2005.
Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, red. W. A. Brodniak, Warszawa 2007.
Pralong J., Samobójstwo i co dalej?, przeł. A. Kuźma, Poznań 2013.
Ringel E., Gdy życie traci sens. Rozważania o samobójstwie, przeł. E. Kaźmierczak, Szczecin 1987.
Simm M., Węgrzyn-Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.
Staniaszak M., M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.
Sztaba M., Głos w dyskusji na temat potrzeby wychowania społecznego współczesnej polskiej młodzieży, [w:] Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych, red. F. Wawro, Lublin 2008.
Szymańska J., Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców, Warszawa 2012.
Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.