Zachowania samobójcze młodzieży. O potrzebie realizacji oddziaływań presuicydalnych na lekcjach religii

Autor

  • Aneta Baranowska

Słowa kluczowe:

młodzież, samobójstwo, religia

Abstrakt

Współcześnie młodzież cechuje coraz większa skłonność do podejmowania samouszkodzeń. Jednym z ich rodzajów są zachowania suicydalne. Stanowią one wieloaspektowe, złożone i niebezpieczne zjawisko, dlatego też zagadnieniem niezwykle istotnym jest zapobieganie im. Oddziaływania mające na celu przeciwdziałanie samobójstwom młodych ludzi powinny przybrać formę profilaktyki uprzedzającej oraz objawowej. Pierwsza z nich obejmuje czynności zapobiegające samobójstwom zanim pojawią się oznaki je zwiastujące. Druga z kolei pojawia się z chwilą wystąpienia pierwszych sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dana jednostka myśli o odebraniu sobie życia. Treści kształcenia składające się na oddziaływania prewencyjne mogą być realizowane w ramach szkolnego programu profilaktyki, a także w ramach programów nauczania poszczególnych przedmiotów, w tym także religii. Spotkania w ramach katechezy mogą bowiem stanowić źródło wsparcia dla jednostki znajdującej się w trudnym położeniu życiowym.

Bibliografia

Bałandynowicz A., Reakcja społeczeństwa wobec problemu suicydalnego jednostki, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst, M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.

Baranowska A., Praca z „dziećmi ulicy” na lekcjach religii, „Katecheta” (2014) nr 11.

Baranowska A., Trening asertywności w szkole, „Uczyć Lepiej” (2014-2015) nr 2.

Bąbik A., Olejniczak D., Uwarunkowania i profilaktyka samobójstw wśród dzieci i młodzieży w Polsce, „Dziecko Krzywdzone” (2014) nr 2.

Broszura Światowej Organizacji Zdrowia, [w:] Zapobieganie samobójstwom.

Brzozowska A., Czynniki ryzyka prób samobójczych dzieci i młodzieży, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst, M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.

Carr A., Depresja i próby samobójcze wśród młodzieży, przeł. J. Rybski, Gdańsk 2008.

Cekiera C., Rozwój wartości afirmujących profilaktyką zachowań suicydalnych młodzieży, [w:] Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, red. W.A. Brodniak, Warszawa 2007.

Climati C., Ekstremalne zabawy młodych. Moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic, przeł. K. Kozak, Kielce 2007.

Czabański A., Charakterystyka zachowań samobójczych młodzieży, [w:] Samobójstwa wśród młodzieży – wołanie o pomoc. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej z 22.01.2010 r., Chełm 2010.

Czabański A., Profilaktyka postsuicydalna dla młodzieży i jej rodzin, Poznań 2009.

Encyklika „Evangelium Vitae” Ojca Świętego Jana Pawła II o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Warszawa 1995.

Ewa-Bernacka R., Rodzinne i osobowościowe korelaty zachowań samobójczych wśród młodzieży, [w:] Samobójstwa wśród młodzieży – wołanie o pomoc.

Hołyst B., Cele i zadania suicydologii, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst,

Hołyst B., Programy zapobiegania samobójstwom w amerykańskich szkołach, [w:] Zapobieganie samobójstwom. Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, red. W. A. Brodniak, Warszawa 2007.

Hołyst B., Samobójstwo jako problem kryminologiczny i kryminalistyczny, „Zdrowie Psychiczne” (1978) nr 4. http://statystyka.policja.pl/st/wybranestatystyki/samobojstwa [dostęp: 30.12.2013].

Jarosz M., Samobójstwa, Warszawa 1997.

Kaszubowski R., Świerczewski J., Samobójstwa w Polsce u progu XXI wieku, etiologia i symptomatologia zjawiska, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst,

Kosińska E., Mądrze i skutecznie: zasady konstruowania szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.

M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.

M. Staniaszak, M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.

Marczyńska A., Wybrane kompetencje osobiste i społeczne u osób podejmujących próby samobójcze, [w:] Samobójstwo, red. B. Hołyst, M. Staniaszak,

Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.

Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej z 22.01.2010 r., Chełm 2010.

Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Kwieciński Z., Śliwerski B. t. II, Warszawa 2006.

Melosik Z., Młodzież a przemiany kultury współczesnej, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. Z. Melosik, Wrocław 2005.

Moczydłowska J., Pełszyńska I., Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 2006.

Pilecka B., Osobowościowe korelaty prób samobójczych u młodzieży, Kraków 2005.

Poradnik dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, red. W. A. Brodniak, Warszawa 2007.

Pralong J., Samobójstwo i co dalej?, przeł. A. Kuźma, Poznań 2013.

Ringel E., Gdy życie traci sens. Rozważania o samobójstwie, przeł. E. Kaźmierczak, Szczecin 1987.

Simm M., Węgrzyn-Jonek E., Budowanie szkolnego programu profilaktyki, Kraków 2002.

Staniaszak M., M. Binczycka-Anholcer, Warszawa 2002.

Sztaba M., Głos w dyskusji na temat potrzeby wychowania społecznego współczesnej polskiej młodzieży, [w:] Młodzież a kultura życia w kontekstach społecznych, red. F. Wawro, Lublin 2008.

Szymańska J., Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży. Poradnik dla pracowników szkół i placówek oświatowych oraz rodziców, Warszawa 2012.

Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 2002.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-10

Jak cytować

Baranowska, Aneta. 2015. „Zachowania samobójcze młodzieży. O Potrzebie Realizacji oddziaływań Presuicydalnych Na Lekcjach Religii”. Zeszyty Formacji Katechetów 58 (2):76-87. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/300.

Numer

Dział

Formacja psychologiczno-pedagogiczna