Ku profesjonalizmowi wychowania – psychopedagogiczne konotacje wychowania do wartości
Słowa kluczowe:
wartości, psychopedagogiczne konotacjeAbstrakt
W procesie wychowania konieczne jest budzenie w młodym człowieku refleksji nad sobą oraz nad otaczającą rzeczywistością. Młody człowiek w sposób wolny i świadomy powinien odkryć, co w życiu jest cenne i ważne. Wprowadzanie wychowanka w świat wartości to ich rozpoznawanie, zrozumienie, a następuje akceptacja oraz respektowanie. W procesie wychowania ważne jest tworzenie warunków do samodzielnego decydowania i weryfikowania własnych zachowań w stosunku do wartości uniwersalnych, które nadają głębszy sens życiu człowieka i są istotnym czynnikiem integralnego rozwoju.
Bibliografia
Adamczyk D., Rola wartości moralnych w wychowaniu szkolnym, w: Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – przyszłość, cz. 3, red. B. Zawadzka, Kielce 2009.
Adamczyk D., Wychowanie do wartości moralnych w perspektywie wzoru osobowego, „Zeszyty Formacji Katechetów” 1 (2013).
Adamski F., Pluralizm wartości i wychowanie, w: Wychowanie personalistyczne.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Lublin-Kielce 2003.
Denek K., Aksjologiczne podstawy edukacji, Poznań-Toruń 2001.
Denek K., Transformacja systemowa edukacji, „Neodidagmata” 24 (1999).
Denek K., Wartości edukacyjne, http://www.andragog.strefa.pl/strony/wartedcz1.htm, (dostęp: 20.10.2014).
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań-Toruń 1994.
Dyk W., Wartości chrześcijańskie podstawą wychowania w szkole europejskiej, w: Wychowanie moralne w szkole katolickiej, red. A.J. Sowiński, A. Dymer, Szczecin 2003.
Dziewiecki M., Wychowanie a wartości, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/md_0310_wartosci.html, (dostęp: 20.10.2014).
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy: wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Kowalczyk S., Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1995.
Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2007.
Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.
Mariański J., Zdaniewicz W., Wartości religijne i moralne młodych Polaków, Warszawa 1991.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2000.
Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, w: Człowiek – wartości – sens, red. K. Popielski, Lublin 1996.
Oleś P., System klaryfikacji: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik, „Roczniki filozoficzne” 31,4 (1983).
Ostrowska K., Wychowywać do urzeczywistniania wartości, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Ostrowska W., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.
Rusiecki M., Dobro jako podstawowa kategoria wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” 1,29 (2005/2006).
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Szewczyk W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.
Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.
Wolicki M., Znaczenie wychowawcy w wychowaniu ku wartościom, http://www.pedkat.pl/index.php/252-ks-wolicki-marian-znaczenie-wychowawcy-wwychowaniu-ku-wartosciom, (dostęp: 20.10.2014).
Wołodźko E.K., Wartości w kształtowaniu osobowości podmiotów procesu wychowania, w: Aspekty aksjologiczne w edukacji, red. U. Ostrowska, Olsztyn 2000.
Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Żurakowski B., Wychowanie do wyboru wartości, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.