Ku profesjonalizmowi wychowania – psychopedagogiczne konotacje wychowania do wartości

Autor

  • Dariusz Adamczyk Uniwersytet Przyrodniczy w Krakowie

Słowa kluczowe:

wartości, psychopedagogiczne konotacje

Abstrakt

W procesie wychowania konieczne jest budzenie w młodym człowieku refleksji nad sobą oraz nad otaczającą rzeczywistością. Młody człowiek w sposób wolny i świadomy powinien odkryć, co w życiu jest cenne i ważne. Wprowadzanie wychowanka w świat wartości to ich rozpoznawanie, zrozumienie, a następuje akceptacja oraz respektowanie. W procesie wychowania ważne jest tworzenie warunków do samodzielnego decydowania i weryfikowania własnych zachowań w stosunku do wartości uniwersalnych, które nadają głębszy sens życiu człowieka i są istotnym czynnikiem integralnego rozwoju.

Bibliografia

Adamczyk D., Rola wartości moralnych w wychowaniu szkolnym, w: Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – przyszłość, cz. 3, red. B. Zawadzka, Kielce 2009.

Adamczyk D., Wychowanie do wartości moralnych w perspektywie wzoru osobowego, „Zeszyty Formacji Katechetów” 1 (2013).

Adamski F., Pluralizm wartości i wychowanie, w: Wychowanie personalistyczne.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Lublin-Kielce 2003.

Denek K., Aksjologiczne podstawy edukacji, Poznań-Toruń 2001.

Denek K., Transformacja systemowa edukacji, „Neodidagmata” 24 (1999).

Denek K., Wartości edukacyjne, http://www.andragog.strefa.pl/strony/wartedcz1.htm, (dostęp: 20.10.2014).

Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań-Toruń 1994.

Dyk W., Wartości chrześcijańskie podstawą wychowania w szkole europejskiej, w: Wychowanie moralne w szkole katolickiej, red. A.J. Sowiński, A. Dymer, Szczecin 2003.

Dziewiecki M., Wychowanie a wartości, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/md_0310_wartosci.html, (dostęp: 20.10.2014).

Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy: wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.

Kowalczyk S., Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1995.

Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2007.

Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.

Mariański J., Zdaniewicz W., Wartości religijne i moralne młodych Polaków, Warszawa 1991.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2000.

Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, w: Człowiek – wartości – sens, red. K. Popielski, Lublin 1996.

Oleś P., System klaryfikacji: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik, „Roczniki filozoficzne” 31,4 (1983).

Ostrowska K., Wychowywać do urzeczywistniania wartości, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.

Ostrowska W., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.

Rusiecki M., Dobro jako podstawowa kategoria wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” 1,29 (2005/2006).

Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.

Szewczyk W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.

Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.

Wolicki M., Znaczenie wychowawcy w wychowaniu ku wartościom, http://www.pedkat.pl/index.php/252-ks-wolicki-marian-znaczenie-wychowawcy-wwychowaniu-ku-wartosciom, (dostęp: 20.10.2014).

Wołodźko E.K., Wartości w kształtowaniu osobowości podmiotów procesu wychowania, w: Aspekty aksjologiczne w edukacji, red. U. Ostrowska, Olsztyn 2000.

Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 2005.

Żurakowski B., Wychowanie do wyboru wartości, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-10

Jak cytować

Adamczyk, Dariusz. 2015. „Ku Profesjonalizmowi Wychowania – Psychopedagogiczne Konotacje Wychowania Do wartości”. Zeszyty Formacji Katechetów 58 (2):69-75. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/299.

Numer

Dział

Formacja psychologiczno-pedagogiczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 > >>