Kompetencje pedagogiczne katechety

Autor

Słowa kluczowe:

katecheta

Abstrakt

Na kompetencje pedagogiczne katechety składają się po pierwsze wiedza i umiejętności w zakresie teoretycznych podstaw wychowania: ontologicznych (czym jest wychowanie), antropologicznych (kim jest wychowanek jako człowiek), aksjologicznych (ku jakim wartościom wychowywać i dlaczego). Drugi element wiąże się z kompetencjami z zakresu pedagogiki i edukacji szkolnej (pojęcie szkoły, jej cele, funkcje, aksjologia). Trzeci element dotyczy wiedzy i umiejętności prawnych (prawo oświatowe) i funkcjonalnych (diagnoza, komunikacja interpersonalna, współpraca, umiejętności informatyczne). Czwarty element  podkreśla rolę katechety jako osoby wychowującej (dojrzałość osobowościowa, zgodność życia z wartościami chrześcijańskimi, miłość wychowawcza). Powyższe przejawy  kompetencji pedagogicznych sprzyjają realizacji integralnego wychowania, obejmującego wszystkie wymiary osobowe wychowanka, z religijnym jako centralnym.

Bibliografia

Adamski F., Integralna wizja człowieka podstawą wychowania chrześcijańskiego, w: red. A. J. Sowiński, A. Dymer, „Szkoła katolicka” t. 3, Szczecin 2001.

Bacia E., Od kompetencji do kwalifikacji – diagnoza rozwiązań i praktyki w zakresie walidowania efektów uczenia się, IBE, Warszawa 2013.

Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań, UKSW, Warszawa 2013.

Bartkowicz Z., Nauczyciel kompetentny w perspektywie doenotologicznej, w: red. Z. Bartkowicz, M. Kowaluk, M. Samujło, nauczyciel kompetentny: teraźniejszość i przyszłość, UMCS, Lublin 2007.

Bielski J., Kompetentny nauczy-ciel, „Lider” 2010, nr 7/8.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Elementy teorii i praktyki, Lublin-Kielce 2006.

Chlewiński Z., Dojrzałość. Osobowość. Sumienie. Religijność, Poznań 1991.

Czerepaniak-Walczak M., Kompetencje emancypacyjne nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2001, nr 16.

Delors J. (red.), Edukacja - jest w niej ukryty skarb, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa 1998.

Dudzikowa M., Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, w: red. M. Dudzikowa, A. Kotusiewicz, Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej, Białystok 1994.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, UAM, Poznań 1995.

Jakubiak-Zapalska E., Nauczyciel we wczesnej edukacji szkolnej, w: red. E. Jakubiak-Zapalska, K. Kruszko, Dziecko we wczesnej edukacji, Radom 2012. Edukacja, w: red. B. Milerski i B. Śliwerski, Leksykon PWN. Pedagogika, Warszawa 2000.

Jan Paweł II, List do rodzin, 2 II 1994, nr 16.

Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury. Przemówienie Ojca Świętego w siedzibie UNESCO,2 VI 1980, w: Nauczanie Papieskie, t. III, Poznań-Warszawa 1985.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1996.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2003.

Maj A., Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania, w: red. K. Chałas, Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II, Lublin-Kielce 2006.

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007.

Mendel M., Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń 2001.

Męczkowska A., Kompetencja, w: red. T. Pilch, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, „Żak”, Warszawa, 2003.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.

Perzycka E., Nowotniak J., O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli, w: red. C. Hendryk, B. Sack. M. Moś, Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego, Print Group, Szczecin 2006.

Preambuła Ustawy o systemie oświaty, 7 IX 1991 r., Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z póź. zm.

Rozporządzenie MEN z 27 VIII 2012 r., Dz. U. 2012 r. poz. 977.

Rozporządzenie MENiS z 26 II 2002 r., Dz. U. 2002 r. Nr 51, poz. 458.

Rozporządzenie MNiSW z 2 XI 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz. U. 2011, nr 253, poz. 1520.

Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa 2003.

Scheler M., Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.

Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 2005, nr 27/28.

Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 1998.

Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, PAT, Kraków 2001.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, ARKA, Poznań 2001.

Tarnowski J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993.

Tomasik P., Wzajemny dialog rodziny, szkoły i Kościoła, w: red. P. Tomasik, Rodzina – Szkoła – Kościół. Korelacja i dialog, Warszawa 2003.

Turos L., Pedagogika ogólna, subdyscypliny i nauki pomocnicze, IPSYLON, Warszawa 2003.

Ustawa Karta Nauczyciela z 26 I 1982 r., Dz. U. 2006, Nr 97, poz. 674, z późn. zm.

Ustawa z 7 IX 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 2004, Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.

Zellma A., Kompetencje nauczyciela religii jako perspektywa efektywności edukacyjnej, „Katecheta” 2009, nr 6.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-10

Jak cytować

Maj, Adam. 2015. „Kompetencje Pedagogiczne Katechety”. Zeszyty Formacji Katechetów 60 (4):77-88. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/268.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>