Metody kontroli i oceny w katechezie
Słowa kluczowe:
Metody kontroli, ocenianie, katechezaAbstrakt
Dla pełnej owocności kształcenia konieczna jest kontrola wyników pracy ucznia. Ocenianie to jeden z istotnych elementów pracy pedagogicznej oraz ważne ogniwo procesu dydaktycznego katechezy. Ma ono ukazać, w jakim stopniu osiągnięcia danego ucznia i nauczyciela odpowiadają założonym celom edukacyjnym. Nie należy ono do czynności łatwych. Wymaga od katechety dużego doświadczenia, a przy tym musi być oparte na systematycznej pracy z uczniami. Ponadto ocenianie osiągnięć wymaga określenia wymagań programowych oraz znajomości uczniów. Jest ono trudne także ze względu na wielość czynników, które składają się na obiektywną i sprawiedliwą ocenę uczniów.
Bibliografia
Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.
Okoń W., Proces nauczania, Warszawa 1961.
Jeliński P., Trudności w ocenianiu, „Ład” 11 (1993) nr 22.
Kulpaczyński S., Katecheci uczą się oceniać katechizowanych, Lublin 1998,
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Zasady oceniania osiągnięć edukacyjnych z religii rzymsko-katolickiej w szkołach, Warszawa 2008.
Twardzicki B., Katechetyka formalna w służbie wiary, Przemyśl 2001.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1996,
Denke K., Ocenianie wiedzy uczniów, „Życie szkoły” 34 (1979) nr 9.
Lis R., Zagadnienia z katechetyki formalnej, Lublin 1991.
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1988.
Charytański J., Główne wątki Adhortacji apostolskiej, w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. W. Kubik, Warszawa 1985.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1992.
Kubik W., Wychowanie katechizowanych do pełnienia ról społecznych, Kraków 1985.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Formacji Katechetów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.