"Z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść” (Rdz2,17) –teoria prawa naturalnego
Słowa kluczowe:
prawo, natura, osoba, prawda, dobro, sumienieAbstrakt
Pośród wielu zagrożeń, na które zwraca uwagę Jan Paweł II w encyklice Veritatis splendor, jego szczególny niepokój budziło, będące jedną z konsekwencji rozerwania istotnej więzi między wolnością i prawdą, odrzucenie tradycyjnej doktryny prawa naturalnego. Papież pisał: ,,(...) upodobanie do obserwacji empirycznej, procedury naukowej obiektywizacji, postęp techniczny i pewne formy liberalizmu doprowadziły do przeciwstawienia sobie tych dwóch pojęć, tak jakby dialektyka –jeśli nie wręcz konflikt –pomiędzy wolnością i naturą stanowił strukturalną cechę ludzkiej historii”. Po ponad dwudziestu latach, jakie minęły od ogłoszenia przez Jana Pawła II encykliki Veritatis splendor, w kontekście toczonych obecnie dyskusji i sporów, chociażby wokół prawnej ochrony dziecka poczętego, czy kwestii in vitro, warto zapytać: Czym jest prawo naturalne i dlaczego jego odrzucenie jest tak niebezpieczne? Jaka jest jego relacja do prawa stanowionego? Jak w ogóle należy rozumieć termin „natura ludzka”? Artykuł jest próbą odpowiedzi na te pytania.
Bibliografia
Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, Kęty 1999.
Jan Paweł II, Veritatis splendor, Rzym 1993.
Jaroszyński P., Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997.
Krąpiec M. A., Ja – człowiek, Lublin 2005.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 1968.
Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 2008.
Szostek A., Śladami myśli świętego. Osoba ludzka pasją Jana Pawła II, Lublin 2014.
Szostek A., Natura, rozum, wolność, Rzym 1990.
Tomasz z Akwinu, Summa Teologiczna, tłum. zbiorowe, t. 1-34, Londyn 1962-1986.
Wojtyła K., Osoba i czyn, w: Tenże, „Osoba i czyn” oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Formacji Katechetów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.