Wychowanie młodzieży w wolności i abstynencji
Słowa kluczowe:
wychowanie, młodzież, wolność, abstynencjaAbstrakt
Wychowanie młodzieży w wolności i abstynencji jest jednym z najważniejszych i najtrudniejszych zadań, jakie stoją przed rodzicami, kapłanami, katechetami, nauczycielami i wszystkimi innymi ludźmi dobrej woli. Sam Bóg uświadamia nam stawkę, o jaką tutaj chodzi. Stawką tą jest wybieranie przez młodych ludzi między szczęściem a nieszczęściem: „Patrz! Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście. Ja dziś nakazuję ci miłować Pana, Boga twego, i chodzić Jego drogami, pełniąc Jego polecenia, prawa i nakazy. (...). Kładę przed wami życie i śmierć, błogosławieństwo i przekleństwo. Wybierajcie więc życie” (Pwt 30,15-16.19). Zadaniem katolickich wychowawców jest pomaganie młodemu pokoleniu, by szli drogą błogosławioną, czyli drogą wolności od zła i wolności do dobra.
Bibliografia
Brezinka W., Erziehung in einer wertunsicheren Gesellschaft, Basel 1993.
Cencini A., Będziesz miłował Pana Boga swego, Kraków 1995.
de Saint-Exupéry A., Ziemia, planeta ludzi, Warszawa 1993.
Draus F., Liberalizm a chrześcijaństwo, „Znak” nr 425/6 (1990).
Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa 2004.
Dziewiecki M., Cielesność, płciowość, seksualność, Kielce 2000
Dziewiecki M., Kochać i wymagać, Kraków 2006.
Dziewiecki M., Osoba i wychowanie, Kraków 2003.
Dziewiecki M., Pedagogika pragnień i aspiracji, „Katecheta” nr 5 (2001).
Dziewiecki M., Współczesna kultura a formacja młodzieży, „Katecheta” nr 5 (2005).
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2003.
Koslowski P., Die postmoderne Kultur, Monachium 1987.
Schockenhoff W., Zur Lüge verdammt, Freiburg 2000.
Życiński J., Wyzwania duszpasterskie w kulturze postmoderny, „Więź” nr 1 (2002).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Formacji Katechetów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.