Integracja oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w katechezie poprzez wolontariat szkolny

Autor

Słowa kluczowe:

integracja, wychowanie, nauczanie, katecheza, wolontariat

Abstrakt

Zadaniem współczesnej katechezy jest przygotowanie dzieci i młodzieży do aktywnego uczestnictwa w życiu Kościoła oraz strukturach społecznych poprzez organizowanie sytuacji wychowawczych, dzięki którym katechizowani przeniosą poznane doświadczenia w życie. W ten sposób uczniowie będą ukierunkowani na służbę drugiemu człowiekowi. Przed nauczycielami i wychowawcami staje zatem zadanie niesienia Dobrej Nowiny o Chrystusie oraz kształtowania osobowości młodych ludzi. Mogą dokonać tego zarówno podczas katechezy szkolnej, jak też poprzez wolontariat. Zróżnicowane szkolne koła i grupy o profilu chrześcijańskim łączą wspólne cele. Podstawą formacji w nich jest wychowanie do dawania świadectwa prawdziwie chrześcijańskiego oraz do pogłębiania życia duchowego i osobistej relacji z Bogiem. Wszystkie te wspólnoty łączy także działalność charytatywna. Bliska im jest pomoc ludziom, którzy tego potrzebują.

Bibliografia

Benedykt XVI, Dobro i społeczeństwo nie mogą przetrwać bez wolontariatu. Przemówienie podczas spotkania z wolontariuszami, Wiedeń 09.09.2007, OsRomPol 28 (2007) nr 10-11.

Bocheńska-Seweryn M., Klauzowa K., Motywy i formy pracy członków parafialnych zespołów charytatywnych, RNC 5 (2001).

Chrapek J., Dzielmy się miłością. Wolontariat. List pasterski na temat wolontariatu. 29 I 2001, Radom 2001, nr 3.

Danielou J., Trójca Święta i tajemnica egzystencji, Kraków 1994.

Duksa P., Aktywność społeczna Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, „Studia Theologica Varsaviensia” 40/2 (2002).

Franciszek, Miłość najwspanialszą formą ewangelizacji. Przesłanie Papieża na zakończenie Międzynarodowego Roku Wolontariatu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/wolontariat_05122001.html, z dn. 12.12.2016.

Gawroński S., Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, Warszawa 1999.

Jan Paweł II, Homilia wygłoszona podczas Mszy św. Łowicz, 14 czerwca 1999 r., http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie/lowicz_14061999.html, z dn. 13.02.2015.

Jan Paweł II, List apostolski „Ojciec i nauczyciel młodzieży” 31.01.1988, nr 19.

Jan Paweł II, List apostolski do Młodych Całego Świata z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży 31.03.1985.

Jan Paweł II, List do wszystkich kapłanówna Wielki Czwartek 26.03.1985, nr 5-6.

Jundziłł I., Dziecko – ofiara przemocy, Warszawa 1993.

Kodeks etyczny pracownika Caritas, Oprac. Z. Sobolewski, M. Subocz. Warszawa 2012.

Koral J.. Szkolne Koła Caritas jako przykład wolontariatu młodzieży, RNC 5 (2001).

Krzyszteczko H., Poradnictwo rodzinne. Teoria i praktyka rogeriańskiego kontaktu pomocnego, Katowice 1998.

Łabendowicz S., Integracja oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych w katechezie szkolnej, ZFK 58 (2015) nr 2.

Łabendowicz S., Przygotowanie do sakramentu małżeństwa i życia w rodzinie wg aktualnych wskazań Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski i Rady ds. Rodziny, „Zeszyty Formacji Katechetów” (2005) nr 2.

Marczyk I., Wolontariat szkolny – krok po kroku, http://www.bankier.pl/wiadomosc/Wolontariat--szkolny-krok-po-kroku-2087584.html, z dn.10.08.2014.

Müller J., Pastoraltheologie: Ein Handbuch für Studium und Seelsorge, Graz 1993.

Nowak J., Wolontariat – współczesna forma aktywności społecznej, w: Wokół polityki społecznej, red. K. Głąbicka, M. Grewiński, Warszawa 2008.

Ochinowski T., Osowska E., Wołanie o mistrza. Rozmowa z ks. J. Tarnowskim, „Więź” 1995 nr 12.

Petryk P., Ku wspólnocie życia i miłości, Lublin 1998.

Pietrowski D., Wolontariat jako forma edukacji obywatelskiej, w: Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim – wyzwanie dla środowisk akademickich, red. A. Juros, Lublin 2002.

Pompey H., P.S. Roß,Kirche für andere. Handbuch für eine diakonische Praxis, Mainz 1998.

Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992.

Przygoda W., Apostolski wymiar wolontariatu charytatywnego w Polsce, Lublin 2012.

Przygoda W., Słowo Boże jako źródło działalności charytatywnej, w: Słowo Boże w Kościele, red. R. Kuligowski, M. Jagodziński, D. Swend, Warszawa 2009.

Przygoda W., Wolontariat chrześcijański w życiu i działaniu Kościoła, RNC 5 (2001).

Skórny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.

Słomińska J., Mechanizmy i funkcje grup młodzieżowych, Warszawa 1986.

Stala J., Współpraca rodziny, szkoły i parafii w dziele wychowania, w: Dydaktyka katechezy, red. J. Stala, Tarnów 2004, cz. I.

Wrońska H., Katecheza podstawowym zadaniem Kościoła, RTK 37 (1990).

Znaczenie wychowawcze grup szkolnych, http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk3/art05.pdf, z dn.16.12.2016.

Pobrania

Opublikowane

2017-03-10

Jak cytować

Łabendowicz, Stanisław. 2017. „Integracja oddziaływań Dydaktyczno-Wychowawczych W Katechezie Poprzez Wolontariat Szkolny”. Zeszyty Formacji Katechetów 65 (1):97-107. https://www.zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/193.

Numer

Dział

Formacja dydaktyczno-metodyczna

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>